24.6. Mariestad - Spiken
Vänerniä lähdimme ylittämään kahdessa osassa.
Vasta matkaan päästyämme tajusimme järven koon: hyvä, ettemme
olleet suunnitelleet töräyttävämme sen yli kerralla, varsinkin
kun tuulta riitti purjehtimiseen vain alkumatkasta. Loppumatkasta
saimme sadekuuroja niskaamme. Päätimme yöpyä Vänernin
etelärannalta kurottavan niemen yhdessä tunnetuimmista
vierasvenesatamista eli Spikenissä.
Paikkana satama oli mukavanoloinen ja rannassa oli
paljon kojuja, jotka kuitenkin olivat kuurosateiden yllättäessä
enemmän tai vähemmän hiljaisia. Satamasta reippaan kävelymatkan
päässä sijaitsee prinsessasatuihin sopiva Läckön linna, jonka
olimme nähneet hieman ennen saapumistamme. Kävimme uimassa linnan
vieressä olleella rannalla, ja vesi tuntui todella kylmältä!
Linnan kupeessa on myös kahvila sekä luontokeskus. Kahvilla
pistäydyttyämme alkoi sataa kaatamalla. Linnaan ei ollut koiran
kanssa valitettavasti asiaa, eli sisätutustuminen jäi tällä
kertaa väliin. Menimme pitämään sadetta luontokeskukseen, josta
meidät hetken kuluttua tultiin ajamaan ulos, koska myöskään tänne
ei saanut koiraa tuoda sisälle. Tuntui oudolta, olimme ehtineet jo
tottua siihen, että kaikkialla koirat otettiin iloisesti vastaan, ja
nyt sentään oltiin luontokeskuksessa. No jaa, sade hieman taukosi
ja lähdimme tallustamaan takaisin veneelle, ihmeellisellä tuurilla
lähes kuivina pysyen. Bussilinja olisi kyllä kulkenut linnalta
satamaan, mutta vain aamupäivisin.
Satamamaksua tuli illalla keräämään työntekijä
ja homma hoitui näppärästi käteisellä. Tarkka summa ei
tietenkään mieleenpainunut, mutta 120-150kr hinta taisi olla.
25.6. Spiken – Vänersborg
Tuulettomuus jatkui seuraavana Vänern-päivänä.
Nyt saimme myös auringon paistetta melkein koko matkalle. Alkutaival
oli melkoista keppipujottelua, että pääsimme niemen kärjen
saaristosta avoimelle Vänernille. Järveä ylitettiin tasaisella
puksutuksella, eipä siinä mitään mielenkiintoisempaa.
Mielenkiintoa sen sijaan riitti, kun saavutimme Trollhättekanalin
ensimmäiset sillat, joiden jälkeen oli Vänersborgin
vierasvenesatama. Ensimmäisen sillan alta mahduimme menemään ilman
sillan avausta. Rautatiesillalle saavuttaessa mitään ei alkanutkaan
tapahtua. Odotimme Göta Kanalin tyyppistä tilanteen kehittymistä:
hetkessä alkaisi valkoinen valo vilkkua sen merkiksi, että meidät
on huomattu ja siitä hetken kuluttua avautuisi silta. Mitään ei
tapahtunut. Tässä kohtaa mieleen muistui, että olimme kuulleet
matkan varrella vastaantulleilta suomalaisilta, että vhf:ää
todella tarvitsee Trollhätte kanalilla siltojen avautumisen
edistämiseen. Erno siis kutsui siltaa VHF:llä, mutta laite tuntui
toimivan heikosti. Lopulta kiinnityimme huonosti siihen sopivaan
laituriin, vilkuttelimme kameroille ja jatkoimme huutelemista.
Jossain kohtaa kuulimme vastauksen: avautumiseen menisi vielä
kymmeniä minuutteja. Kuitenkin yhtäkkiä sillan valkoinen valo
alkoikin vilkkua, ja tuli pieni kiire saada vene liikkumisvalmiiksi.
Tuntui hyvältä päästä satamaan siltasäädön jälkeen,
päivämatkan kestoksi kertyi lähes 8 tuntia. Vänersborgista
löysimme suuren ruokakaupan pienen kävelymatkan päästä. Sataman
fasiliteetit olivat hyvät ja ilta sujui leppoisasti. Miehistömme
vahvuus väheni yhdellä, Trollhätte kanalia lähdettäisiin
selättämään siis kolmen ihmisen ja yhden koiran voimin.
26.6. Vänersborg - Kungälv
Tämä päivä oli varmasti matkamme sateisimpia:
vettä jaksoi tulla oikeastaan koko sen ajan, kun olimme liikkeellä,
eli lähemmäs 10 tuntia. Kuten epäilimmekin, VHF:n kanssa oli
ongelmia, emmekä pystyneet kutsumaan siltoja avattavaksi. Onneksi ne
kuitenkin avautuivat ennemmin tai myöhemmin.. Ensimmäiselle sululle
päästyämme meidät käskettiin odottamaan huvivenelaituriin, ja
taaksemme mutkan takaa ilmestyi suuri tankkeri matkalla samaan
suuntaan. Kauppaliikenteellä on kanaalissa etuajo-oikeus ja tämän
vuoksi kulutimmekin noin tunnin verran seuraten tankkerin sulutusta
alaspäin ja muutaman paatin matkaan ylös. Sulut tuntuivat helpoilta
Göta kanalin törmän reunalla juoksentelun jälkeen. Myös yksi
ekstra miehistönjäsen saattoi auttaa asiaa. Ideana oli roikkua
kiinni valtaisan sulun reunoissa olevista koukuista tai tikapuista
joko keksillä tai köydenpätkällä. Me pidimme kahdesta kohtaa
kiinni, venettä oli tällöin helppo hallita vaikka kiinnittyminen
vaati enemmän tarkkuutta. Pari muuta venettä otti vain yhden
kohdan, ja tällöin vene saattoi kiertyillä vaikkei virtausta
erityisemmin suluissa ollutkaan.
Sulkuja oli vaivaiset 6 koko matkalla. Göta Kanalin
esitteessä ollut aika-arvio (9 tuntia) oli enemmän kuin
optimistinen: se oli pakko olla laskettu maksiminopeuksilla, jotka
tässä kanaalissa vaihtelivat 5 - 10 solmun välillä. Meidän
puolellamme oli virtaus, joka lisäsi vauhtiamme reilun solmun
verran. Maisemat olivat ankeita: hylättyjä rakennuksia ja
metsikköä. Päätimme Lilla Edet -nimisen sataman kohdalla jatka
vielä matkaa sateesta huolimatta. Toinenkin purjevene, pieni
ruotsalainen, oli jatkamassa, ja pääsimme nyt peesissä siltojen
alitse.
Kungälvin vierasvenesatamaan kuljettiin pientä
sunttia pitkin. Vierasvenepaikat olivat hieman kyseenalaiset, menimme
itse ensimmäiseen laituriin koska alue näytti niin matalalta;
toinen paikalle lähes samaan aikaan saapunut purkkari otti
pohjastaan kiinni laiturin toisella puolella. Lähellä ei ollut
muuta kuin vessakontti sekä linnanrauniot. Satamamaksu olisi pitänyt
kai käydä maksamassa jonnekin, mutta minne, se jäi meille
epäselväksi. Päätimme maksaa maksun, jos joku sitä tulisi meiltä
pyytämään. Löysimme vähän matkan päässä olleesta pienestä
keskustasta pienen italialaisen ravintolan nimeltä Il Trullo, joka
osoittautui todelliseksi helmeksi. Aivan fantastista päästä
syömään hyvää ruokaa ja nauttimaan viiniä ja olutta pitkän ja
märän päivän päätteeksi.
27.6. Kungälv - Dunsö
Onneksi sadesää antoi vihdoin suurelta osin periksi
ja pääsimme pieniä kuuroja lukuunottamatta puksuttelemaan
loppumatkan kanaalista. Jäljellä ei ollut kuin yksi matala silta,
harmi, että muita veneitä ei ollut liikkeellä kanssamme samaan
aikaan. Silta onnistui kuitenkin yllättämään meidät ja sieltä
löytyi yhteydenottopuhelin, jolla saimme näppärästi sovittua
sillan avaamisesta.
Kanaali muuttui jossain kohtaa Göta-joeksi, joka
laskee Göteborgin läpi. Siitä mekin kuljimme, aivan suuren
kaupungin sydämessä, göteborgilaisemme ollessa haltioissaan
maisemista. Pitkästä aikaa olimme saapumassa merelle, vaikka veden
suolaisuus tuli vasta reilun matkaa Göteborgin ohitettuamme. Tuuli
kuitenkin lisääntyi ja aallot kasvoivat, kuten merellä kuuluukin.
Pääsimme pitkästä aikaa purjehtimaan! Riemu loppui kyllä
lyhyeen, koska etelätuuli muuttui vastaiseksi hieman mantereesta
ulos päästyämme. Liikennettä kyllä riitti Göteborgin edustalla,
niin matkustajalauttoja kuin huviveneitä, myös omituisesti väylällä
pyörivä ja savuttava hinaaja (testiajossa kenties?). Huippua oli,
että hylje päätti nousta pienelle luodolle ja aloittaa siinä
lekoittelun kaiken touhun keskellä!
Puskimme moottorilla vastatuuleen etelään päin
hieman ”pienempään” Dunsön saareen. Pienempään siinä
mielessä, että lähellä olisi ollut ”paikallinen Vepsä”,
Styrsö, jonne göteborgilaiset usein suuntaavat saaristoon
lähtiessään. Dunsö ei osoittautunut erityisen pieneksi, tarjolla
oli esimerkiksi keilaamista ja hyvät lauttayhteydet Göteborgiin.
Eräiden veneilijöiden kanssa keskustellessamme kuulimme, että
pohjoisessa Marstrandissa olisi ollut purjehduskilpailut seuraavana
päivänä. Ajatus niiden seuraamisesta oli kutkuttava, mutta tulimme
siihen tulokseen, että ajallisesti ei olisi järkeä lähteä nyt
takaisin päin ja sitten taas etelään. Dunsössä asioimme
ensimmäistä kertaa maksuautomaatin kanssa, täytimme taas
ruokavarastojamme ja paistoimme herkullisia lettuja illalla
laiturilla.
28.6. Dunsö - Vallda Sandö
Dunsössä herättiin tuuleen ja auringonpaisteeseen.
Satamakonttorin tuulimittari näytti aamulla 9m/s ja puuskissa 11m/s.
Edellisenä iltana oli tultu lopputulokseen, että kovan vastaisen
tuulen takia lähdettäisiin lautalla kiertelemään saaria tai
göteborgiin käväisemään. Aamupäivä kului kuitenkin nopeasti
emmekä oikeen päässet päätökseen miten päivä kulutettaisiin.
Tuuli oli hieman laskemaan päin mutta poukkoili kuitenkin 10m/s
paikkeilla ja rupesimme pohtimaan, että pitäiskikö sittenkin
lähteä etenemään. Ajattelimme, että tuuli ei ole niin paha
ettemmekö voisi luovia hieman etelään, olihan tässä tasaisia
päiviä vietettykkin jo kanaalissa. Otimme isoon yhden reivin ja
lähdimme puskemaan ensin moottorilla kapeimman kohdan ohitse ja sen
jälkeen purjeilla. Pohjanmeri (Kattegat) osottautui kuitenkin
selkeästi eri mereksi kuin Itämeri. Aallon korkeus tuntui hurjalta
tuuleen verrattuna ja suolavettä lensi roppakaupalla yli veneen.
Vaikka matkaa ei ollut kuin kymmenisen mailia, tuntui vasta-aalokkoon
jyskyttäminen aika pitkältä. 1 reivi isossa ja kaksi genuassa
matka edistyi vastaiseen kuitenkin noin 5 solmua ja sivuttaiseen 7
solmun paikkeilla.
Vallda Sandön erottuessa edessä, jokainen oli
tyytyväinen höykytyksen loppumiseen. Itse satama osoittautui isoksi
paikallisen pursiseuran satamaksi, josta löytyi myös reilulle
kymmenelle vierasveneelle paikka. Sataman suulla kasvillisuuden
peitossa oleva hiekka pohja näytti käsittämättömän matalalta ja
kaiku näytti välillä vain metriä. Mitään muuta reittiä
satamaan ei ollut ja kun veneitä satamassa oli varmasti yli 100,
oli vain pakko uskoa että kyllä tästä pääsee. Vene saatiin taas
perinteisesti kyljikkäin tilavaan laituriin, joka oli uudenkarkea.
Laiturilta sataman sisääntuloa ihmetelessäni totesin että vettä
on ainakin kolmemetriä, pohjasta vaan nousee kahden metrin "matto"
kasvillisuutta, joka saa veden näyttämään hämmentävän
matalalta. Eipä ole kotikulmilla tullut tällaistakaan vastaan...
Sataman palvelut eivät olleet päätähuimaavia. Niihin kuului 1
suihku, vessa miehille ja naisille, roskis ja vesi + sähkö.
Toisaalta satamamaksuakaan ei kerätty kuin toiselta yöltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti